Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) у закладі освіти 

1.    Протягом доби після отримання заяви (повідомлення) про випадок булінгу (цькування) керівник закладу освіти повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування) про отримання повідомлення. Керівник закладу повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин. Керівник закладу повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.

2.    Керівник закладу в термін не пізніше, ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення, створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу, яка складається з голови комісії (керівник закладу), заступника голови, секретаря та не менше, ніж п’яти її членів (педагогічних працівників, у тому числі психолога та соціального педагога), а також, за згодою, до складу можуть увійти батьки постраждалого та булера чи інші зацікавлені особи.

3.    Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу (цькування) в закладі освіти; відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освіти у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування); з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування), та вжиття заходів для усунення таких причин; оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

4.    Діяльність комісії здійснюється на принципах:

·       законності;

·       верховенства права;

·       поваги та дотримання прав і свобод людини;

·       неупередженого ставлення до сторін булінгу (цькування);

·       відкритості та прозорості;

·       конфіденційності та захисту персональних даних;

·       невідкладного реагування;

·       комплексного підходу до розгляду випадку булінгу (цькування);

·       нетерпимості до булінгу (цькування) та визнання його суспільної небезпеки.

Комісія у своїй діяльності забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

5.    Секретар комісії не пізніше вісімнадцятої години дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

6.    Члени комісії здійснюють:

-        Збір інформації щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування); висновків практичного психолога та соціального педагога (за наявності) закладу освіти; відомостей служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертних висновків (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформації, збереженої на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви.

-        Розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу (цькування) та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

-        У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

·       оцінка потреб сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечення таких послуг, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

·       визначення причин булінгу (цькування) та необхідних заходів для усунення таких причин;

·       визначення заходів виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування);

·       моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

·       надання рекомендацій для педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

·       надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

7.    Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб.

8.    Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

9.    Рішення комісії реєструються в журналі відповідного зразка з оригіналами підписів усіх членів комісії.

10.Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.

11.У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінгу (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може звернутись із заявою до органів Національної поліції України, про що керівник закладу має повідомити постраждалого.

12.Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».

 

 


Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти

  1.  Заяву або повідомлення про випадки булінгу має право подати будь-який учасник освітнього процесу, що став жертвою булінгу (цькування) у закладі освіти. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації. Інформація про виявлені факти (звернення) про вчинення насильства, булінгу (цькування) вноситься до журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі.
  2. Заява або повідомлення подається безпосередньо керівнику закладу освіти для здійснення невідкладних заходів реагування у випадках виявлення фактів насильства, булінгу (цькування) відповідно до Закону України «Про звернення громадян», а в разі його відсутності – уповноваженій особі для здійснення невідкладних заходів реагування у випадках виявлення фактів насильства, булінгу (цькування).
  3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов’язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога, уповноважену особу або безпосередньо керівника закладу освіти.
  4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити безпосередньо керівника закладу про цей факт, а в разі його відсутності – уповноважену особу закладу освіти.
  5. Керівник закладу невідкладно у строк у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє про отримання повідомлення територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).
  6. Керівник закладу повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин.
  7. Керівник закладу повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг.
  8. Керівник закладу в термін не пізніше, ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення, створює наказом комісію з розгляду випадків булінгу (цькування).
  9. Якщо факт насилля був визнаний як одноразовий конфлікт чи сварка, у закладі організовується робота з питання щодо налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту.
  10. Здобувач освіти, його законні представники можуть звернутись безпосередньо на гарячу лінію ГО «Ла Страда-Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти зобов’язаний розглянути таке звернення відповідно до Порядку подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки насильства, булінгу (цькування) в закладі освіти та Порядку реагування на випадки насильства, булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до насильства, булінгу (цькування).