Уповноважена особа закладу освіти з питань попередження насильства та булінгу -

 ГЕРМАН Ірина Іванівна, директор.


ПЛАН ЗАХОДІВ,

спрямованих на запобігання та протидію насильства та булінгу

в 2024-2025 навчальному році


Про результати вивчення стану насильства в учнівському середовищі та жорстокого поводження з дітьми за ІІ семестр 2023/2024 навчального року

 

У квітні 2024 року психологічною службою закладу було проведено анонімне онлайн опитування учнів 5-9 класів за допомогою платформи Google Forms. В опитуванні взяли участь 42 здобувачі освіти. Респонденти брали участь в анкетуванні добровільно.

Мета вивчення – отримати дані про рівень поширеності насильства в учнівському середовищі та жорстокого поводження з дітьми, а також ступінь їхньої обізнаності щодо видів насильства та методів реагування на насильницькі дії.

За підсумками вивчення результатів анкетування здобувачів освіти можна стверджувати, що  рівень поширеності насильства в учнівському середовищі та жорстокого поводження з дітьми – низький (83%-93% опитаного учнівства не відмічають проявів насильства щодо себе за останні пів року). Взаємини в колективах переважно дружні та доброзичливі, іноді – нейтральні. 83% опитаних дітей не відчували тривожності за останні пів року щодо власної безпеки в закладі освіти чи вдома.

Аби з’ясувати вид насильства (домашнє, булінг, насильство в громадських місцях), що могли б переживати учні – вивчалися відповіді на запитання №8. Серед них домінують варіанти про кривдників в Інтернет-просторі – 10% та 2%; прояви домашнього насильства від матері – 5%, від сиблінга – 2%;  прояви булінгу від працівників школи – 5% та від педагогів – 2%; прояви насильства в громадських місцях – 2%.

Серед найпоширеніших різновидів насильства /булінгу були схвальні відповіді щодо фізичного та психологічного проявів. Всі інші варіанти, а саме: сексуальне, економічне, кібербулінг чи прояв дискримінації не набрали жодного відсотка.

Ставлення у 83% опитаних дітей до насильства негативне і вони  вважають це неприпустимим. 10-12% опитаних  можуть обирати роль спостерігача. Це може свідчити, що учень/учениця не бажає брати на себе відповідальність, боїться, не володіє знаннями про наслідки насильства.

З’ясувати обізнаність дітей щодо проявів насильства, та чи розуміють вони різницю між насильством та ненасильством вдалося завдяки відповідям на запитання анкети №2. Серед запропонованих пунктів, діти визначали ознаки насильства. Учні здебільшого обирали всі пункти як такі, що свідчать про насильство. Навіть дотримання дисципліни, ненавмисний поштовх та жарти в доброзичливій формі на думку 7-14% дітей вже є насильством. Це може говорити про загострене сприйняття власних кордонів і гіперпильність, труднощі у міжособистісній взаємодії. Хоча 77% опитаних чітко відрізняють ознаки фізичного насильства. 36-48% дітей розрізняють психологічні ознаки насильства та 46% учнів виділили ознаки економічного насильства.

Рівень поінформованості здобувачів освіти щодо підтримки та готовності звернутися за допомогою визначався у запитанні №10. Найбільше діти довіряють своїм рідним (батьки та родичі) – 24% відповідей, друзям та класному керівнику –  по 10% відповідей кожний. На третьому місці діти обирають ігнорування  – 7%. По 5% кожний набрали стверджувальні відповіді про звернення до психолога школи, Національної поліції та Національної гарячої лінії для дітей та молоді. Лише 2% опитуваних чинили опір насильству самостійно.

З метою покращення результатів відповідей учнів, як показника ефективності роботи закладу освіти, були розроблені рекомендації для всіх учасників освітнього процесу з метою подолання випадків прояву насильства / булінгу надалі та створенні безпечного освітнього середовища.

 

 


Про підсумки проведення моніторингу ефективності плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти

за І семестр 2023/2024 навчального року

 

 10.10.2023 року психологічною сдужбою закладу було проведено анонімне онлайн опитування учнів з метою створення безпечного освітнього середовища в школі. В ньому приймали участь учні 5-9 класів, загалом 42 учня.

   Оцінка булінгу (цькування) включає загальну інформацію, поінформованість учнів з питання булінгу та шляхів реагування, характеристику булінгу (цькування) за частотою, тривалістю тощо. 

   Визначаючи оцінку булінгу в закладі  Сумський ЗЗСО №3 СМР, можна сказати наступне. 64% опитуваних здобувачів освіти почувають себе в безпеці перебуваючи в закладі освіти, 26%  – здебільшого безпечно, 2%  –  здебільшого не відчувають безпечно себе, та ще 7% почувають себе небезпечно під час навчання в школі.

    Відповіді на запитання «Чи відчуваєте Ви  зараз в закладі освіти булінг (цькування) стосовно себе?» виглядають наступним чином: 93% дали заперечну відповідь, 7%, а отже 2-є учнів дали стверджувальну відповідь.

   Відповіді учнів на питання №7 дали можливість простежити хто зазвичай виступає у ролі булера. Так, 10% класу (3 учнів) вказують на однокласників та ще по 2% – діти з інших класів, вчитель.

   Рівень поінформованості здобувачів освіти щодо проблеми булінгу досліджувалося за допомогою питань №3 – 5. Так, 91% опитаних знають що таке булінг, ще 7% дітей важко відповісти на дане питання. Це вдалося досягти завдяки просвітницькій роботі закладу. Учнями було зазначено, що в цьому навчальному році 69% дітей відвідали заходи з даної тематики. А 31% учнів не були включені в просвітницько-профілактичну роботу.

    На думку половини опитаних підлітків (50%) заходи та інформацію такого спрямування вони отримують завдяки практичному психологу закладу. Ще 19%   –  від класного керівника, 14% – з мережі Інтернет.

    Ґрунтовною складовою анкети є вивчення ресурсів закладу в питанні протидії булінгу. Ресурси протидії булінгу (цькування) містять в собі характеристику ставлення до булінгу (цькування), реагування на випадки, інформацію про  соціально-психологічний клімат в закладі освіти (наявність у дітей друзів/подруг, загальний рівень задоволеності закладом освіти) тощо. За результатами їх відповідей більшість дітей звертаються за допомогою до дорослих у випадку булінгу: 50% здобувачів освіти звертаються за допомогою до класного керівника, 10%  – до однокласників та 10% – до практичного психолога. 19% учнів воліють самі вирішувати цю проблему. Важливо зазначити, що 55% опитаних підлітків мають серед однокласників  друзів до яких би вони могли звернутися за допомогою чи підтримкою; 24% дітей сумніваються в наявності підтримки серед учнів класу. Ще 22% (9 дітей) відчувають себе самотніми. Серед них нові учні, які ще не адаптувалися до нового колективу.

    Серед своїх однокласників 21% опитаних вбачають учнів, схильні до різноманітних проявів агресивної поведінки та булінгу. Всі інші відповідають заперечно.

   З метою покращення результатів відповідей учнів, як показника ефективності роботи закладу освіти вважається необхідним проведення відповідної роботи з боку всіх учасників освітнього процесу, подолання випадків булінгу (цькування) надалі та створення безпечного освітнього середовища.

   Дякую всім активним учням які взяли участь в опитуванні. Вони дійсно важливі для нас на шляху створення безпечної, комфортної та затишної школи до дітей.


Про стан виконання плану щодо

запобігання булінгу в закладі освіти 

за 2022-2023 навчальний рік

 

 

 

 На виконання наказу МОН України від 26.02.2020 № 293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у закладах освіти»  в Сумському ЗЗСО №3 СМР  розроблено план заходів із запобігання та протидії булінгу на 2022-2023 н. навчальний рік. Відповідно до даного плану адміністрування закладу перед початком навчального року було чинне нормативно-правове забезпечення цього питання: розроблені, висвітлені та завірені підписами педагогічних працівників на педагогічній раді школи накази; створена комісія з розгляду скарги на посилення та булінгу (цькування) та поновлений журнал реєстрації рішень комісії, що зберігається у керівника закладу. Оновлена інформація представлена на сайті закладу освіти.

На початку навчального року класними керівниками та класоводами були погоджені правила поведінки здобувачів освіти під час дистанційного навчання та правил безпечного поводження в онлайн-просторі. У зв’язку з переходом на змішаний формат навчання у ІІ семестрі всі класні колективи прийняли клас під час занять у закладах освіти та оформили їх у вигляді пам’яток в інформаційних куточках кабінетів.

Психологічна служба закладу проінформувала дітей про дії телефону довіри для дітей та можливості звернення учнів до фахівців та/або довірених осіб у разі виникнення контакту з насильством чи булінгом. На сторінках закладки в мережі Фейсбук надані посилання для отримання психологічної допомоги проєкту «ПОРУЧ» та «Ти як?».

 Послідовно до листа МОН від 13.04.2020 №1/9-207 «Роз'яснення щодо застосування наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 №1664» та з призначення планування заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) у закладах освіти в області 26.09.2022 – 30.09.2022 року було проведено анонімне опитування учнів 5-11 класів: 61 учень (50% учнів класів). Проаналізовані, узагальнені результати відповідей дітей щодо оцінки проблем булінгу учнями, було представлено педагогічним працівникам та взято до уваги щодо подальшого планування роботи закладу.

Для підсумовування річної роботи педагогічного колективу з цього питання було проведено повторне анонімне опитування учнів 5-11 класів: 37 учнів (50% учнів) протягом 29.04.2023 – 04.05.2023 року. Як результат можна відзначити, що проблема булінгу в закладі освіти існує на невисокому рівні. Серед учнів 5-11 класів наявні діти, які хоча б один чи два рази відчули на собі виховання та приниження. Діти прагнуть вирішити проблеми такого роду самостійно, або ж шукати за допомогою до класного керівника. Не вбачають достатньо ефективними у допомозі ні дорослих (вчителів, батьків), ні інших учнів школи. Проте більшість опитаних учнів (57%) почувають себе безпечно в закладах освіти і їм не доводилося переживати булінг. Здобувачі освіти достатньо поінформовані з даного питання за допомогою мережі Інтернет,

В рамках реалізації даного плану з новими працівниками закладу було проведено первинне інформування у форматі групової консультації під назвою «Запобігання та протидія проявам різних форм насильства та жорстокого поводження над дітьми», де було висвітлено види та прояви насильства щодо відношення до дітей, симптоми їх виявлення та алгоритм дій в даних ситуаціях. У квітні місяці 2023 року всі педагогічні працівники взяли участь в онлайн-зустрічі – короткочасне інформування практичного семінару «Навчаємось разом: запобігання та протидія насильству». Окрема увага педагогів була звернена на структуру ненасильницького спілкування з учнями та алгоритмом побудови «Я-повідомлення».Підвищення професійної компетентності педагогів з цього питання досягалося залученням їх до самоосвіти: перегляду онлайн вебінарів та навчальних курсів.

Протягом навчального року для учасників освітнього процесу організовано та проведено Тиждень протидії булінгу та участь у Всеукраїнській акції «16 днів проти насильства».

З метою попередження та захисту дітей від насильства в закладі організовано онлайн-заняття та зустрічі для здобувачів освіти 1-11 класів – «Повага до себе та повага до інших людей» (Губарєва О.В., Селіванова Т.В.), «Запобігання. насильству серед дітей. Правила безпечної поведінки» (Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О.), «Скажи «НІ!» булінгу», «Вчимося спілкуватися», «Вчимося бути толерантними», Особиста цінність та безпека» (МБО «Служба порятунку дітей»), «Конфлікт – мистецтво взаємодії», З метою формування навичок безпечного спілкування в Інтернеті: «Інтернетзалежність. Кібербулінг.», «Обережно – злочин!» та інші.

Для всебічного охоплення проблеми булінгу та допомоги щодо дітей були запрошені та проведені відповідні наступні заходи: суддя Зарічного районного суду м. Суми Микола Шершак провів онлайн-зустріч зі школярами 11 класу на тему «Відповідальність неповнолітніх»; для учнів 5 класу спікеркою проєкту EduUp від організації AIESEC проведено урок «Булінг – отрута для суспільства»; для учнів 7-11 класів представником кіберполіції А.Г.Бухтіяровим було проведено презентацію платформи по боротьбі з фейками та пропагандою «Мрія»; про Інтернет-безпеку від А до Я розповіла представниця патрульної поліції Ксенія Красовська на онлайн зустрічі з учнями 6 класу; помічник голови суду Юлія Хілько провела черговий онлайн-зустріч для школярів 7-8 класів та обговорили питання про «Кібербулінг».

У разі виникнення проблемних ситуацій у системах «учень-учень», «учень-вчитель», «батьки-діти» практичний психолог надавав індивідуальні консультації за запитом. Так, протягом навчального року з даних питань до психолога закладу було зафіксовано 9 звернень. Та ще 12 звернень щодо покращення психологічного клімату учнівського колективу та міжособистісних конфліктів у колективі.

Розуміючи вплив та приклад батьків на формування безконфліктного спілкування, систематично велася робота з батьками на класних зборах, де були проведені бесіди та інформування батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадкові булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям, а також всеобуч для батьків з питань охорони дитинства, попередження жорстокості та насилля, вирішення сімейних конфліктів. Тематичні батьківські збірники по класах із запрошенням практичного психолога мали назву: «Гра в житті дитини. Світ сімейних захоплень», «Як безпечно пережити воєнний час?», «У сім`ї зростає підліток».», «Сім'я – це простір без насильства», «Профілактика шкідливих звичок серед дітей. Безпека дітей в мережі Інтернет».

Класні керівники протягом 2022-2023 навчального року проводили систематичний моніторинг та вивчення сімей, щодо виявлення тих, які мають прояви насильства та жорстокого поводження з відношенням до дитини в родині. Серед окремих сімей закладу не було виділено таких родин за навчальний рік.

В період дистанційного навчання інформація про профільне навчання постійно оновлювалася на сайті школи, сторінки закладу та психологічної служби школи в мережі Фейсбук.