ПІДГОТОВКА до ЗНО

Дорогий випускнику/випускнице!

 

Зовнішнє незалежне оцінювання – це випробування, результат якого залежить лише від Тебе.

Як і в житті, під час ЗНО важливі не лише знання, а й здатність їх застосувати. Ти можеш бути найкращим у класі з географії чи історії, але при цьому матимеш нижчий результат тестування, якщо розгубишся чи неправильно побудуєш свою роботу.

 

Пропонуємо ознайомитися з кількома порадами, які, сподіваємось, допоможуть Тобі продемонструвати високий рівень знань під час ЗНО.

 

Наголошуємо: необхідною передумовою успішного результату є Твоя підготовка до ЗНО. Ці поради не можуть замінити оволодіння знаннями з певного предмету і спрацьовують тільки у поєднанні з гарною підготовкою.

 

 

Бажаємо успіхів під час вступної кампанії – 2020!


ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ПІДКАЗКИ УЧНЯМ ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ ДО ЗНО

 

Зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) радикально відрізняється від звичної форми перевірки знань, тому проблема психологічної підготовки випускників до ЗНО набуває особливої актуальності. Навіть будь-який іспит для добре підготовленої людини – завжди випробування, пов'язане з переживанням, а переживання, як відомо, є джерелом стресу. ЗНО – ще потужніше джерело стресу, оскільки проходить в незнайомому місці і члени екзаменаційних комісій - незнайомі педагоги.

 

Щоб зняти напруження пропонуємо дотримуватись наступних рекомендацій при підготовці до даних випробувань:

  • Сплануйте свою підготовку, чітко розподіліть час за темами.
  • Розпочніть з більш складних тем.
  • Після кожних 40 хвилин занять відпочивайте мінімум 10 хвилин.
  • Не намагайтесь запам’ятати весь підручник. Навчальний матеріал краще структурувати у вигляді схем, таблиць.
  • "Ефект краю”: найкраще запам’ятовується інформація, викладена на початку й наприкінці тексту. Тому під час запам’ятовування слід напружувати свої пізнавальні здібності саме при вивченні середини.
  • Намагайтесь виконати якомога більше тестів з тренувальною метою. Тренуйтесь із секундоміром.
  • Готуючись не думайте, що не впораєтесь, навпаки малюйте собі «картину успіху».
  • Нормальний здоровий сон та відпочинок зменшать навантаження на нервову систему.
  • Не варто в цей період відмовлятися від занять спортом чи улюбленої справи – це буде своєрідний відпочинок.
  • Слід пам’ятати про біоритмологічні особливості: "сова”, неефективно працює о 6-8 годині ранку, а "жайворонок” навряд чи буде працездатним до 2-3 години ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17.00 до 18.00 години.

 

Вірте в себе! У вас все вийде!

 


 

 

УНІВЕРСАЛЬНІ РЕЦЕПТИ ДЛЯ УСПІШНОГО ПРОХОДЖЕННЯ ЗНО

 

 

  1. Будьте уважним! На початку тестування Вам повідомлять необхідну інформацію (як заповнювати бланк). Від того, наскільки Ви уважно запам'ятаєте всі ці правила, залежить правильність Ваших відповідей! 
  2. Зосередьтеся! Після виконання попередньої частини тестування (заповнення бланків), коли Ви прояснили всі незрозумілі для себе моменти, постарайтеся зосередитися і оволодіти собою. Спішіть не поспішаючи! Жорсткі рамки часу не повинні впливати на якість відповідей. Перед тим, як вписати відповідь, перечитайте питання двічі і переконайтеся, що правильно зрозуміли, що від Вас вимагається.
  3. Почніть з легкого! Почніть відповідати на ті питання, в яких Ви не сумніваєтеся, не зупиняючись на тих, які можуть викликати довгі роздуми.
  4. Пропускайте! Треба навчитися пропускати важкі або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі питання, з якими Ви обов'язково справитеся.
  5. Заплануйте два кола! Розрахуйте відведений час так, щоб за дві третини всього відведеного часу пройтися по всіх легких завданнях («перше коло»). А потім спокійно повернутися і подумати над важкими, які спочатку довелося пропустити («друге коло»).
  6. Читайте завдання до кінця! Поспіх не повинен призводити до того, що Ви намагаєтеся зрозуміти умови завдання "з першого слова" і добудовувати кінцівку у власній уяві. Це вірний спосіб зробити прикрі помилки в найлегших питаннях.
  7. Думайте тільки про поточне завдання! Коли Ви перейшли до нового завдання, забудьте все, що було в попередньому. Як правило, завдання в тестах не пов'язані один з одним, тому знання, які Ви застосували в одному (уже вирішеному Вами), як правило, не допомагають, а тільки заважають сконцентруватися й правильно вирішити інші завдання.
  8. Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Метод виключення дозволяє в підсумку сконцентрувати увагу всього на одному - двох варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато складніше).
  9. Перевірте! Обов’язково залиште час для перевірки своєї роботи, хоча б, щоб встигнути пробігти очима й помітити явні помилки.
  10. Вгадуйте! Якщо Ви не впевнені у виборі відповіді, але інтуїтивно можете віддати перевагу якомусь варіанту, то довіртеся інтуїції! - Не пожалійте двох-трьох хвилин на те, щоб привести себе в стан рівноваги. Згадайте про ритмічне дихання, аутогенне тренування. Подихайте, заспокойтеся. 

Вірте у власні сили! 


Поради батькам  першокласників

 

 

  1. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, особливо мізерні, не вживайте образливих слів.
  2. Не підганяйте дитину, бо розрахувати час – це ваш обов’язок.
  3. Не відправляйте дитину до школи без сніданку: у школі вона багато працює та витрачає сили.
  4. Збираючи дитину до школи, побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів, без зауважень: «Дивись, поводься гарно», «Щоб не було поганих оцінок!».
  5. Забудьте вислів: «Яку оцінку ти сьогодні отримав?». Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй розслабитися (згадайте,  як вам важко після робочого дня). Коли дитина збуджена і охоче з вами чимось поділитися, вислухайте її.
  6. Якщо дитина замкнулась, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, нехай заспокоїться, тоді вона все сама розповість.
  7. Зауваження вчителя вислухайте не в присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з дитиною спокійно.
  8. Після школи дитина не повинна одразу сідати за виконання завдань, а 2 – 3 години має відпочити. Найкращий час для виконання домашніх завдань з 15 до 17 години.
  9. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 15 – 20 хв. Треба відпочивати 10 – 15 хв.
  10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, давайте їй можливість самостійно працювати. А якщо вже потрібна допомога – без крику, спокійно, з похвалою та підтримкою, вживаючи слова: «не хвилюйся», «ти все вмієш», «спробуймо поміркувати разом», «згадай, як пояснював вчитель».
  11. У спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти добре вчитимешся, то…». Часом ставлять заважкі умови, і тоді ви можете опинитися у складній ситуації.
  12. Протягом дня знайдіть (спробуйте знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час головними мають бути справи дитини, її біль, радощі.
  13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі питання щодо виховання дитини вирішуйте без неї.
  14. Завжди будьте уважними до стану здоров’я дитини, коли її щось турбує. Найчастіше – це об’єктивні показники втоми чи перевантаження.
  15. Пам’ятайте, що навіть діти 7 – 8 років люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтесь зробити це для них. Це їх заспокоїть, зніме денне напруження, допоможе спокійно заснути й відпочити. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі. Завтра новий робочий день, і дитина повинна бути готовою до нього. Ваша доброзичливість допоможе їй у цьому.  

1.    



 

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ДЛЯ УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ П'ЯТИКЛАСНИКІВ ДО НОВИХ УМОВ НАВЧАННЯ

 

1. Якщо Вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся та обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.

2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.

3. Цікавтеся шкільними справами дитини, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.

4. Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси.

5. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за допомогою до класного керівника, шкільного психолога.

6. Не слід відразу ослабляти контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі вона звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і запитувати про уроки тощо.

7. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.

8. Головне новоутворення підліткового вікового періоду - відкриття своєї індивідуальності, свого "Я". Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.

9. Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки підлітка в родині, школі.

10.  У дітей настає криза, пов'язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з'являється страх перед невідомим дорослим життям.

11. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.

12. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.

13. Розширюється коло спілкування, з'являються нові авторитети.

14. Недоліки і суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо.

15. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів.


 

1 ДЕНЬ БЕЗ НОТАЦІЙ

 

1.     Будіть дитину спокійно; коли вона прокинеться, мусить побачити вашу усмішку і почути ласкавий голос. Не підганяйте зранку, не смикайте по дрібницях, не дорікайте за помилки і через необачність, навіть якщо "вчора попереджали ".

2.     Не квапте, вміння розрахувати час – ваше завдання, і якщо це вам погано вдається, то провини дитини в цьому немає.

3.     Не виряджайте дитину до школи без сніданку, їй потрібно багато попрацювати.

4.     Не прощайтесь, попереджаючи та наставляючи: "Дивись, не пустуй", "Поводь себе добре", "Щоб сьогодні не було поганих оцінок" т. д. Побажайте успіху, знайдіть декілька ласкавих слів. У дитини попереду важкий день.

5.     Забудьте фразу "Що ти сьогодні одержав?" Зустрічайте дитину після школи спокійно, не обрушуйте на неї тисячу питань, дайте розслабитись (пригадайте, як ви самі почуваєтесь після важкого робочого дня, багатогодинного спілкування з людьми). Якщо ж дитина занадто збуджена, якщо бажає поділитися чимось, не відмахуйтесь, не відкладайте на потім, вислухайте, це не забере багато часу.

6.  Якщо бачите, що дитина засмучена, але мовчить, не допитуйтесь, нехай заспокоїться, тоді і розповість усе сама.

7.     Вислухайте зауваження вчителя, не поспішайте влаштовувати допит і постарайтеся, щоб ваша розмова з учителем відбувалася без дитини.

8.     Після школи не поспішайте посадити виконувати уроки, необхідно 2-3 години відпочинку (а в 1-му  класі добре було б години півтори поспати) для відновлення сил. Найоптимальніший час для приготування уроків від 15 до 17 год. Заняття вечорами некорисні, завтра прийдеться все починати спочатку.

9.   Не примушуйте виконувати всі уроки за раз, після 15-20 хв. занять необхідні 10-15 хвилинні "перерви".

10.   У спілкуванні з дитиною намагайтесь уникати умов: "Якщо ти зробиш, то..." Інколи умови стають нездійсненними і не залежать від дитини, і ви можете опинитися в дуже складній ситуації.

11.    Під час приготування уроків не сидіть "над душею", дайте можливість працювати самій, але якщо ж потрібна ваша допомога, наберіться терпіння. Спокійний тон, підтримка ("не хвилюйся все вийде", "давай розберемося разом", "я тобі допоможу"), похвала (навіть якщо не дуже виходить) необхідні. Не акцентуйте увагу на оцінках.

12.  Знайдіть (постарайтеся знайти) протягом дня хоча б півгодини, коли ви будете належати тільки дитині, не відволікаючись на домашні справи, телевізор, спілкування з іншими членами родини. В цей момент найважливіше справи дитини, радості, невдачі, турботи.

13.   Віднайдіть єдину тактику спілкування усіх дорослих у сім'ї з дитиною, свої суперечності з приводу педагогічної тактики вирішуйте без неї. Якщо щось не виходить, порадьтеся з учителем, лікарем, психологом, не вважайте зайвою літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

14.  Будьте уважними до скарг дитини на головний біль, втому, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники втоми, складності навчання.

15.  Запам'ятайте, що навіть "зовсім великі" діти (ми часто говоримо "Ти вже великий" 7 – 8 – річній дитині) дуже люблять казку перед сном, пісеньку і ласкавий дотик. Це все заспокоює їх, допомагає зняти напругу, яка накопичувалась за день, і спокійно заснути. Намагайтесь не згадувати перед сном неприємностей, не з'ясовувати стосунки, не обговорювати контрольну роботу, що буде завтра.

   Завтра новий день, і ми повинні зробити все можливе,

щоб він був спокійним, добрим і радісним.


ПОРАДИ ДЕВІДА ЛЬЮЇСА

ЩОДО РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ

 

1.Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно. серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2. Створіть у квартирі місце-вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. не сваріть дитину за безлад у кімнаті під час її творчої роботи.
3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Надавайте дитині можливість у виявленні турботи.
6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7. Показуйте дитині цікаві місця.
8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте дітей до своєї оселі.
9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10. Ніколи не карайте дитину приниженням.
11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12. Привчайте дитину самостійно мислити.
13. Регулярно читайте дитині чи разом з нею.
14. Пробуджуйте уяву та фантазію дитини.
15. Уважно ставтеся до потреб дитини.
16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23. Допомагайте дитині бути особистістю.
24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
27. Довіряйте дитині, майте віру в її здоровий глузд.


СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОССА КЕМПЕБЕЛЛА КОНСТАТУЄ:

1) Якщо дитина оточена критикою, то вона вчиться звинувачувати.

2) Якщо дитина бачить ворожість - вона вчиться битися.

3) Якщо над дитиною насміхаються - вона вчиться бути боязкою.

4) Якщо дитину постійно соромлять - вона вчиться почувати себе винуватою.

5) Якщо дитина оточена терпимістю - вона вчиться бути терпимою.

6) Якщо дитину заохочують - вона вчиться цінувати інших.

7) Якщо дитина почуває себе у безпеці - вона вчиться вірити.

8) Якщо дитину схвалюють - вона вчиться подобатися сама собі.

9) Якщо дитину приймають і поводяться з нею доброзичливо - вона вчиться знаходити любов у цьому світі.


 

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО АКТИВНОЇ УЧАСТІ В РОЗВИТКУ ДИТИНИ

  • Організовуйте спільну діяльність із дитиною.
  • Беріть участь у масових спортивних заходах разом з дітьми.
  • Створюйте умови для проведення дозвілля з дитиною та її друзями.
  • Розповідайте дитині про профілактику шкідливих звичок та їх згубний вплив на організм.
  • Розповідайте дитині про себе цікаві історії, які з вами відбувалися у дитинстві.
  • Організовуйте вільний час дитини.
  • Цікавтесь її друзями, про те, як вона провела день.
  • Обговорюйте разом книгу, телевізійну телепередачу.
  • Відвідуйте спільно кінотеатр, музей, парк.
  • Формуйте поняття про правові обов’язки та відповідальність.

ПОРАДИ ПІДЛІТКАМ

 

Ефект кривого дзеркала

Підлітки часто вважають, що не потребують контролю та порад батьків. Однак вони або кривлять душею, або помиляються, або кажуть так через недовірливі стосунки з дорослими. Часто молодь дивиться не зовсім під тим кутом, під яким може тверезо оцінити ситуацію дорослий. Іноді, наприклад, вони змушують себе повірити у те, що їх симпатія — велике кохання, і роблять через це купу дурниць. Поради ж і зауваження батьків вони сприймають «в багнети». Часто виникає бажання помсти. Зробити на зло дорослим, нехай і завдавши при цьому шкоди собі. Буває, що теми про ЦЕ діти сприймають як жест недовіри, осуду чи докору.

 

Порада:

Частіше аналізуй слова батьків і свою реакцію на них. Уяви, якби ту ж саму пораду ти почув від друзів. І пам'ятай, що усі намагання «втрутитись» у твоє приватне життя викликані нічим іншим, як любов'ю батьків (нехай навіть іноді поради ці не зовсім обґрунтовані).

 

Бути попереду

Дуже часто на долю підлітків, котрі мають авторитет у своїх колах, припадає чи не найтяжче випробування: спробувати все, та ще й одним з перших. Аби не втратити свою «популярність», тінейджери йдуть ледь не на все: паління, випивка, наркотики, секс... Це стосується і тих, хто сильно піддається впливу оточуючих. Іноді гнітить думка про те, що він позаду всіх. Отут і починається важкий і тернистий шлях помилок!

 

Порада:

Ніколи не забувай, що ти людина, а отже, маєш гідність! Якщо ти чогось не хочеш робити, то й не варто, навіть якщо так вчиняє авторитет або ти і сам є авторитетом. Твоє життя — тільки твоє, а не когось іншого і думати про вчинки маєш саме ТИ!

 

Страшно й соромно спитати

Безперечно, в кожного підлітка виникають особисті відверті питання. Вони б радо поділилися своїми переживаннями, але, як ми вже казали, бояться. Тут причин декілька: не дуже теплі стосунки з батьками, відчуття сорому, провини тощо. Проте краще дізнатись завчасно, аніж потім розплачуватись за свою необізнаність.

 

Порада:

Якщо тобі не під силу заговорити про щось інтимне з батьками, подзвони в «телефон довіри», або звернися до психолога. До речі, ти можеш ставити запитання і про проблеми, пов'язані з конфліктами, шкільними негараздами, алкоголем, наркотиками тощо. Отже, навіть у найтяжчі хвилини твого життя у тебе є до кого звернутися. Ти не один! Пам'ятай про це!